Kringactiviteit visueel geheugen (Kimspel): Wat ligt er onder het laken? | Thema LENTE

Les in het kort:

De kinderen zien drie voorwerpen of plaatjes. Na een aantal seconden worden de voorwerpen bedekt. Kunnen de kinderen nog benoemen wat ze hebben gezien?

Doelen:
      -   De kinderen kunnen zich concentreren 
          op  verschillende voorwerpen, met als
          doel dat ze ze onthouden.
      -   Het geheugen van de kinderen wordt 
           getraind.
      -   De kinderen kunnen ontbrekende
           voorwerpen benoemen.


Werkwijze:
-      In een mand/doos zitten ± drie voorwerpen
  (je kunt ook met de mand door de klas lopen en dan spullen erin stoppen, dan heb je 
        gelijk de aandacht van de kinderen).
-      Laat de voorwerpen één voor één zien en laat steeds een kind het voorwerp benoemen. 
       Leg de voorwerpen in het midden van de kring.
-      Laat de kinderen ± 20 seconden naar de voorwerpen kijken. Zeg dat ze zich goed moeten 
       concentreren.
-      Leg een doek over de voorwerpen.
-      De kinderen mogen hun ogen weer open doen. Wat ligt er onder de doek?
-      Je kunt differentiëren door minder of meer voorwerpen neer te leggen.
-      Afsluiting: stop alle voorwerpen weer in de mand en laat de kinderen proberen alle 
       voorwerpen weer te raden. Wat geraden is, wordt gelijk terug op zijn plaats gezet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een vraag, tip, opmerking of iets anders? Laat het me weten!