Hier een paar ideetjes:
# Sprookje
Vertel een sprookje met jezelf in de hoofdrol
'Er was eens een meisje dat op de juffenschool zat, want ze wilde geel graag juf worden. Maar de juffen en meesters op de juffenschool zeiden dat je niet zomaar juf kon worden. Daar moest je weest goed voor oefenen op een echte school met echte kinderen. Het meisje dacht diep na. Op welke school zou zij mogen oefenen? Het moest wel een leuke school zijn. En de kinderen in de klas moesten wel lief zijn.. Het meisje keek in het boek met alle scholen en zag een mooie school met blauwe muren / een mooi speelplein / ... Ja. Die school moest het worden. Maar in welke klas moest ze dan juf worden? Ze koos voor de klas met de aap op het raam / de mooie tekeningen van bomen / ... Want de directeur van de school meester/juf ... Had gezegd dat de kinderen in die groep heel lief waren en dat ze elkaar zo goed konden helpen en ... En zo kwam het meisje, dat vanaf nu juf .... heette, bij groep 1/2 op de ...school!'
Of verzin zelf een leuk sprookje ;)
# Verdwaald
Kom de klas binnen met je jas aan en een koffer in je hand. Vertel dat je verdwaald bent. Vertel dat je opzoek bent naar een groep 2 en dat die groep 12 meisjes en 11 jongens in de klas heeft enz. Vertel ook over de route die je hebt afgelegd.
Geef in je verhaal hints waardoor de kinderen weten dat jij hun nieuwe stagejuf/meester bent en opzoek bent naar hun klas.
# De juf-Fabienne-tas
In de kring heb je een tas/koffer/doos gezet. Die tas zit vol spullen die bij jou horen. Er kan van alles inzitten. Een sjaal, omdat jij zo van sjaals houdt. Een tennisbal, omdat je van tennissen houdt. Een knuffel van Kikker, omdat je zo van de verhalen van Kikker van Max Velthuijs houdt enz.
Wijs steeds een kind aan (dat gelijk zijn of haar naam zegt) dat een voorwerp mag pakken. Wat is het? Waar zou de juf dan van houden? Enz.
Je kunt daarna een kleurplaat van een koffer uitdelen waarin de kinderen dingen tekenen waar zij van houden.
# Naambordjes of -buttons maken
Maak met de kinderen leuke naambordjes of buttons. De kinderen zijn lekker creatief bezig en zien jou gelijk als juf, de leerkracht ziet gelijk dat je niet te beroerd bent om een les te geven en jij kunt de hele dag de namen oefenen!
Maak het jezelf alleen niet te moeilijk. Vraag van te voren even aan de leerkracht wat qua materiaal het handigst is om mee te werken (gewoon kleurtjes is meestal goed genoeg en eventueel stickertjes ofzo).
# Tekening maken
Maak een tekening van jezelf op een groot vel papier en teken daaromheen allemaal dingen waar je van houdt. Vertel dat je kunt zien dat jij het bent door je bruine krullen / bril enz.
Laat de kinderen ook een tekening maken. Ze tekenen eerst zichzelf en daaromheen de dingen die ze leuk vinden op school.
Vertel dat je heel de dag de kinderen goed in de gaten zult houden en aan het eind van de dag de tekeningen uit gaat delen
(Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat je de goede tekening aan het goede kind geeft. Ook al heb je uit je hoofd geleerd van wie welke tekening is, zeg als je een tekening terug geeft iets typisch over het kind: 'Ik weet dat deze tekening van jou is, want ik heb gezien dat jij het heel leuk vindt om in de poppenhoek te spelen').
# Galgje (middenbouw / bovenbouw)
Het Galgje-woord is jouw naam (of een hobby).
# Liedje
Als je heel creatief bent kun je een tekst over jezelf op een bekent deuntje maken en dat liedje voor de kinderen zingen. Helemaal leuk als je er een zinnetje in zet waarin je aan een kind vraagt hoe hij/zij heet.
# Pompom / Ik en Co / Puk
Wanneer er in de klas gewerkt wordt met een methode waar een pop bij hoort (bijv. Pompom), kun je met de leerkracht afspreken dat jij en de pop tegelijk worden geïntroduceerd. Maak er een soort toneelstukje van:
- Jij bent verlegen, Pompom ook. Samen durven jullie wel
- Jullie waren allebei opzoek naar de klas, jij hebt Pompom maar meegenomen
- Pompom heeft post in zijn tas (er komt een stagiaire / jij zit verstopt / ... enz.)
Heb je zelf nog een leuk idee dat je wilt delen? Stuur hem in, dan zet ik hem onder vermelding van jouw naam op de site.