Kijk hieronder voor het complete thema. Of klik hier om de berichten apart te bekijken.
- Kom dik ingepakt de klas binnen (skikleding, winterjas, muts, sjaal, wanten enz.)
- Lees een prentenboek bij het thema winter voor.
- Lees een prentenboek bij het thema winter voor.
Thema openen met het seizoenenspel Klik hier voor de beschrijving |
![]() |
Thema openen met de themadoos Klik hier voor de beschrijving |
Onderzoek & uitstapjes
- Hoe maak je een goede sneeuwbal/sneeuwpop
- Schaatsen!
- Spelen in de sneeuw
- Temperatuur bijhouden
- Wat smelt het snelst? (vier bakjes. In bakje 1: ijsblokje. In 2: ijsblokje en koud water. In 3: ijsblokje en warm water. In 4: suiker. In 5: in zout)
Themabord Kikker in de kou Klik hier voor een beschrijving |
Hoeken & spel
Hoek:
|
Huishoek / themahoek
|
Wat wordt het:
|
Noordpool
|
Wat kun je er doen?
|
Het leven van een Eskimo naspelen
|
Inrichting:
|
Iglo (tentje IKEA of melkflessen), grote stukken piepschuim, stuk
piepschuim met een gat (wak) met daaronder een blauwe vuilniszak, vishengeltjes, plastic visjes, kampvuurtje (keukenrollen), stokjes met marshmallows enz. |
Kleding:
|
Moonboots, capuchon met bondkraag (niet te warm, maar toch het gevoel van een Eskimo), sjaal, muts enz.
|
Hoek:
|
Verteltafel
|
Wat wordt het:
|
Kikker in de kou
|
Wat kun je er doen?
|
Het verhaal van Kikker in de kou wordt nagespeeld
|
Inrichting:
|
Prentenboek 'Kikker in de kou', de omgeving uit het boek nagemaakt met papier en karton, figuurtjes uit het prentenboek (bijv. op wc-
rolletjes), watten (sneeuw), folie (schaatsbaan), enz. |
Kleding:
|
x
|
Hoek:
|
Verteltafel
|
Wat wordt het:
|
Kikker en de sneeuwman
|
Wat kun je er doen?
|
Het verhaal van Kikker en de sneeuwman wordt nagespeeld
|
Inrichting:
|
Prentenboek 'Kikker in de kou', de omgeving uit het boek nagemaakt met papier en karton, figuurtjes uit het prentenboek (bijv. op wc-
rolletjes), watten (sneeuw), materiaal om een sneeuwpopje te maken |
Kleding:
|
x
|
Hoek:
|
Schrijfhoek
|
Wat wordt het:
|
Sneeuw-schrijfhoek
|
Wat kun je er doen?
|
Figuren en letters schrijven in de sneeuw
|
Inrichting:
|
Scheerschuim op tafel
|
Kleding:
|
Schort
|
Hoek:
|
Huishoek / themahoek
|
Wat wordt het:
|
Koek en Zopie
|
Wat kun je er doen?
|
Winterse spullen kopen
|
Inrichting:
|
Kassa met geld, sjaals, wanten, mutsen, schaatsen, bekers "met chocomelk", winkelmandje, "oliebollen" enz.
|
Kleding:
|
Blouse voor de kassamedewerker
|
Hoek:
|
Bouwhoek
|
Wat wordt het:
|
Bouwers van de schaatsbaan
|
Wat kun je er doen?
|
Er wordt een schaatsbaan gemaakt van blokken
|
Inrichting:
|
Grote blokken, folie
|
Kleding:
|
Bouwhelm en veiligheidshesje
|
Hoek:
|
Zandtafel
|
Wat wordt het:
|
Winterwonderland
|
Wat kun je er doen?
|
Spelen met “sneeuw”, sneeuwpop bouwen, sporen maken met
speelgoeddieren. |
Inrichting:
|
Vervang het zand in de zandtafel voor sneeuw (scheerschuim en
twee kopjes bloem of decoratiesneeuw van de kerst), schepjes, kleine figuurtjes (pinguïns, ijsberen enz.), schaatsbaantje |
Kleding:
|
Eventueel een schort
|
Kringactiviteiten
Klik bij de activiteit op # voor de uitgebreide lesbeschrijving en downloads,
Klik hier voor een bestand met alle activiteiten.Rekenen
- # Sneeuwballen verdelen - Het sneeuwt in de klas! Op de tafel in het midden van de kring liggen sneeuwballen. Aan welke kant liggen er veel/weinig. Waar liggen er meer/minder?
- # Logische volgorde - Leg de plaatjes van Bas in de goede volgorde (aankleden)
- Paren bij elkaar zoeken - Leg verschillende paren handschoenen verspreid op tafel (paren uit elkaar halen). Laat de kinderen de goede handschoenen bij elkaar zoeken. Waarom horen die twee bij elkaar?
- Van lang naar kort - Leg sjaals van verschillende lengtes op tafel en laat ze van lang naar kort leggen.
- Veel ene weinig - Leg een aantal sneeuwballen op tafel. Hoeveel zijn het er? Maak twee groepen. Waar liggen er veel? Waar liggen er weinig? Kunnen we ze zo leggen dat aan elke kant evenveel ligt?
- Grafiek maken - Alle jassen, sjaals, mutsen en wanten op een hoop en dan sorteren. Daarna een grafiek maken. Waar zijn er het meeste van? Waar het minste?
- Sorteren - Gebruik de woordkaarten van dit thema en laat de kinderen ze sorteren. Vraag aan de kinderen waarom deze kaarten bij elkaar horen.
- Groepjes maken - Koop een zak wattenbolletjes bij de drogist. Maak de bolletjes goed van elkaar los en vertel dat het gaat sneeuwen. Laat de bolletjes uit je hand op de grond / mat vallen. Doe er diverse telspelletjes mee.
Je kunt groepjes laten maken, ze mogen de sneeuw niet aanraken anders gaat het smelten. Laat de kinderen touwtjes om de groepjes heen leggen. - Koop een zak wattenbolletjes bij de drogist. Maak de bolletjes goed van elkaar los en vertel dat het gaat sneeuwen. Laat de bolletjes uit je hand op de grond / mat vallen. Doe er diverse telspelletjes mee.Aan de ene kant van de mat zijn er bijvoorbeeld 7 sneeuwvlokken gevallen. Laat de kinderen evenveel maken. Of laat ze volmaken tot 10.
- Mutsen kopen - Leg alle mutsen op een rij en zet er prijskaartjes op. Geef de kinderen fiches van 1 t/m 10. Welke muts zou je willen kopen? Heb je daar genoeg geld voor? Krijg je nog geld terug?
- Woordveld maken - Wat hoort allemaal bij winter
- # Woorden onder de sneeuw - In het midden van de kring ligt een wit laken (sneeuw). Onder het laken liggen allemaal voorwerpen die als voorste klank een letter hebben die de kinderen eerder aangeboden hebben gekregen.De voorwerpen komen één voor één onder de sneeuw vandaan en worden bij de goede letter gelegd.
- Lettermuur letter: w van winter - Leg een aantal voorwerpen en een letter ‘w’ van papier op tafel. Bij welke woorden hoor je vooraan de ‘w’? laat dat bij de papieren ‘w’ leggen.
- Lettermuur letter: s van sneeuw - Leg een aantal voorwerpen en een letter ‘s’ van papier op tafel. Bij welke woorden hoor je vooraan de ‘s’? laat dat bij de papieren ‘s’ leggen.
- Letters schrijven - Spuit op alle tafels scheerschuim (sneeuw). Laat de kinderen met hun vinger de letters figuren schrijven die je noemt.
- Beginklank - Sorteer de woordkaarten op dezelfde beginklank.
- Woordstukjes - Koop wattenbolletjes bij de drogist. Klap lettergrepen met de woordenkaarten. Laat de kinderen evenveel wattenbolletjes als er woordstukjes zijn bij de kaarten leggen.
- Activiteiten met woordkaarten. Klik hier
- # Kimspel - In het midden van de kring liggen verschillende voorwerpen. Er wordt steeds een voorwerp weggehaald. Welk voorwerp is er weg.
- # Wat ligt er onder de sneeuw? - Kringactiviteit waarbij de kinderen moeten voelen en beschrijven wat er onder de "sneeuw" ligt.
- Proefje met ijsklontjes - Doe een ijsblokje in aluminiumfolie. Laat de kinderen voelen en raden wat het is. Kun je nog meer koude dingen voelen? En wat voelt warm aan?
- Schrijven in de sneeuw - Spuit op alle tafels scheerschuim (sneeuw). Laat de kinderen met hun vinger de letters figuren schrijven die je noemt.
- Herhalen - Leg de woordkaarten neer. Noem 3 of 4 woordkaarten en laat de kinderen de kaarten neerleggen in de volgorde zoals jij het genoemd hebt.
- Verkeer in de winter (gratis digibordlessen van School op Seef)
- Trek je het aan als het warm of koud is?
Materiaal
![]() |
Logische volgorde Klik hier voor het materiaal |