Thema LENTE

Yes! Het is weer lente! Het gras gaat groeien, er komen bloemetjes, dieren krijgen jongen, paaseieren mogen weer geverfd worden! Een heerlijk fris en vrolijk thema staat te popelen om de klaslokalen weer te vullen. 

Kijk hieronder voor het complete thema. Of klik hier om de berichten apart te bekijken.

Klik hier voor het thema BOERDERIJ


Thema openen

Thema openen met de themadoos
Klik hier voor de beschrijving
Thema openen met het seizoenenspel


Onderzoek & uitstapjes

  • Zaadjes van plantjes of groentes planten en de groeicyclus bijhouden.
  • Uitje naar de boerderij om de dieren en jongen te zien
  • Uitje naar een melkboerderij om de productie van koe naar melk in de winkel te leren
  • Bruine bonen kweken: Het kweken van bruine bonen in de klas is leuk en leerzaam. Laat de kinderen voorspellen wat er met de boon gaat gebeuren. Waar zijn de wortels voor? Wat zou er uit gaan groeien? Hoe groot zal het worden? Enz. laat de kinderen elke dag bekijken wat er is gebeurd met de bonen. Nodig: plastic beker (liefst doorschijnend), bruine bonen, zigzag-watten.Werkwijze: maak de  watten vochtig (niet drijfnat) en stop ze in het bekertje. Stop de bonen aan de zijkant (tussen de rand en de watten) van het bekertje. Zorg dat de watten steeds vochtig blijven.


Klas inrichten
    




Hoeken & spel
Hoek:
 Themahoek
Wat wordt het:
 Bloemenwinkel
Wat kun je er doen?
 Bloemen verkopen
Inrichting:
 Nep-bloemen (in potjes, losse en in boeketjes), winkel, kassa, lint
Kleding:
 Kleding voor de winkelbediende.

Hoek:
 Themahoek
Wat wordt het:
 Boerderijwinkel
Wat kun je er doen?
 Er worden producten van de boerderij verkocht
Inrichting:
 Producten om te kopen (melk, eieren, aardappelen, groentes, wol enz.), prijslijst, kassa, naambord
Kleding:
 Kleding voor de boer (overall, petje)

Hoek:
 Themahoek / huishoek
Wat wordt het:
 De boerderij
Wat kun je er doen?
 Koeien melken, eieren rapen, hokken schoonmaken
Inrichting:
 Dieren van karton of knuffeldieren, plastic eieren, mandje,  eierdozen, melkpakken, hokken van melkpakdoosjes, stro
Kleding:
 Kleding voor de boer en boerin: overalls, petje/hoofddoekje, bezem  of hark enz.

Hoek:
 Bouwhoek
Wat wordt het:
 De boerderij bouwen
Wat kun je er doen?
 Hokken bouwen voor de dieren
Inrichting:
 Grote en kleine blokken / lego / dozen / stro / ondrgrond van papier,  vuilniszakken enz.
Kleding:
 x  

Hoek:
 Themahoek / Zandtafel
Wat wordt het:
 Moestuin
Wat kun je er doen?
 Een moestuin aanleggen / werken in de tuin
Inrichting:
 Zandtafel met aarde, gereedschap voor de tuin: hark, bloempotjes,  gieter, (plastic)groentes, tuinsetje, grasmat, kruiwagen enz.
Kleding:
 Tuinpak, strohoed, kaplaarzen/klompen

Hoek:

Wat wordt het:

Wat kun je er doen?

Inrichting:

Kleding:
   

Knutselen
...


Kringactiviteiten
Klik bij de activiteit op # voor de uitgebreide lesbeschrijving en downloads,
Klik hier voor een bestand met alle activiteiten.

Rekenen
  • Geld - Producten uit de boerderijwinkel kopen.
    Leg producten uit de boerderijwinkel met het prijskaartje in de kring. Geef de kinderen wat muntgeld. Een kind komt wat kopen in de boerderijwinkel. Hoeveel moet ze betalen? Heeft ze genoeg geld? Krijgt ze nog geld terug? Enz.
  • Meeste / minste - Verzamel dieren van de boerderij met jongen (knuffels, plaatjes, figuren enz.). Hoeveel jongen heeft het varken/...? Welk dier heeft de meeste jongen?
  • Paaseieren tellen - Leg een aantal paaseieren op tafel. Hoeveel zijn het er? Maak twee groepen. Waar liggen er veel? Waar liggen er weinig? Kunnen we ze zo leggen dat aan allebei de kanten evenveel ligt?
  • Ruimtelijke begrippen - In het midden staat een doos. Op de doos zit een kikker (knuffel). Vraag aan de kinderen: Waar zit de kikker?  Op/naast/achter/onder/in de doos? Zet hem steeds ergens anders. 
  • Ruimtelijke begrippen - Een van de kinderen is een kikker. Hij/zij vertelt waar hij gaat zitten. Op/naast/achter/onder/in de doos en doet dat vervolgens ook. Zit het kind inderdaad waar hij/zij had gezegd dat hij zou gaan zitten?
  • Aanvullen - Er zitten tien eieren in een eierdoos. Haal er vier uit en doe het doosje weer dicht. Hoeveel eieren zitten er nog in de eierdoos? Als de kinderen het (nog) moeilijk vinden kun je een kaart op tafel leggen waar de vier eieren op gelegd kunnen worden, zo wordt visueel gemaakt hoeveel eieren er nog bij kunnen.
  • Ruimtelijke begrippen - Coöperatief werken: suiker voor het paard. De kinderen worden in tweetallen verdeelt. Elk tweetal heeft een paard en suikerklontjes. De leerkracht zegt: Leg twee suikerklontjes op het paard”. De ander controleert (daarna omdraaien). Later kun je begrippen onder en naast toevoegen: “Leg één suikerklontje op het paard. Leg drie suikerklontjes naast het paard”.
  • Grafiek maken - Maak met de kinderen een grafiek van hun lievelingsdier op de boerderij (of van hun lievelingsbloem). Welk dier is vaak gekozen? Welke weinig? Welke het meest? Welke dieren zijn evenveel gekozen? Enz.
  • Meeste/minste - Leg een aantal vellen groen papier in het midden van de kring. Dit zijn de weilanden (of de groene matjes van Xenos). Gooi met de dobbelsteen en leg evenveel dieren in het weiland. In welk weiland staan de meeste dieren? Waar de minste? Waar evenveel? Enz.
  • Meten - Meten. De koe geeft melk. Maar hoeveel melk zou er in een melkpak zitten? Meet het met bekertjes. Is er genoeg melk voor iedereen?
  • Ruimtelijke begrippen - Maak van een doos (bijv. die van de Melkunie melkpakjes) een “stok” (kip op stok) en een kip van papier. Geef nu opdrachten: zet de kip op de stok, onder de stok, naast de stok enz.
Taal
  • #  Activiteiten met woordkaarten. Klik hier.
  • Letter aanbieden - Lettermuur letter: ‘l’ van ‘lente’ of ‘b’ van ‘boerderij’ Leg een aantal voorwerpen en een letter ‘l’/’b’ van papier op tafel. Bij welke woorden hoor je vooraan de ‘l’/’b’? laat dat bij de papieren ‘l’/’b’  leggen.
  • Auditief taalbegrip - Voorwerpen sorteren in drie categorieën (boerderij, bloemen, Pasen). Leg drie hoepels in het midden van de kring. Bij elke hoepel ligt een blad met een plaatje en het woord. Verzamel de voorwerpen (en anders plaatjes ervan) en leg ze door elkaar naast de hoepels. Laat nu een kind een voorwerp pakken en in de juiste hoepel leggen. Wat is het? Waarom komt het in die hoepel?


Overige lesideeën
  • #  Kimspel - De kinderen zien drie voorwerpen of plaatjes. Na een aantal seconden worden de voorwerpen bedekt. Kunnen de kinderen nog benoemen wat ze hebben gezien?
  • Producten van de boerderij. Waar komt het product vandaan?
    In het midden van de kring liggen allemaal producten die oorspronkelijk van de boerderij komen (een ei, melk, brood, groente, wollen trui, aardappel, boter, stukje vlees, kaas, enz.). Aan de zijkanten liggen knuffels van boerderijdieren en een grasmat (land). Weten de kinderen waar het product vandaan komt?
  • Groeicyclus kikkers - Groeicyclus van een kikker. De kinderen bekijken informatieve boekjes over kikkers. Hieruit halen ze de groeicyclus. Deze tekenen ze stap voor stap. Eronder kan de uitleg geschreven worden.
  • Hoe heet het jong van een koe/varken/... - In het midden van de kring liggen allerlei boerderijdieren en hun jongen (knuffels, speelgoed, plaatjes). Hoe heten alle dieren? En hoe heten hun jongen? 
  • Waar komt het geluid vandaan - De kinderen doen hun ogen dicht. De leerkracht gaat ergens in de klas staan en maakt het geluid van een (boerderij)dier. De kinderen wijzen aan waar het geluid vandaan kwam. Nu mogen ze hun ogen openen. Hadden ze het goed? Laat één van de kinderen het geluid maken.
  • Welke dieren leven op de boerderij - Heel simpel eigenlijk. De kinderen noemen dieren op die ze kennen van de boerderij. Op een vel worden plaatjes van de dieren geplakt met de naam van het dier erbij.
    Voeg ook dieren toe waar de kinderen niet op waren gekomen (bijvoorbeeld een pauw). Is weer goed voor de woordenschat.
  • Welke producten worden van melk gemaakt? Een koe geeft melk. Maar wat gebeurt er met die melk? Van die melk worden producten gemaakt. Zet een aantal producten op tafel (wel van melk en niet van melk). Welke producten zijn denk je van melk gemaakt? Laat producten proeven.


Materiaal

  



Werkbladen
....


Woordkaarten
 


Overig












Filmpjes & liedjes












Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Een vraag, tip, opmerking of iets anders? Laat het me weten!