Activiteiten met woordkaarten | Thema SLOOT



Woordkaarten zijn een handig hulpmiddel tijdens thema's. Met behulp van de woordkaarten wordt onder andere de woordenschat van de kinderen vergroot. Met de woordkaarten kun je verschillende spelletjes spelen:

- SORTEREN
Laat de kinderen de woordkaarten sorteren. Vraag aan de kinderen waarom deze kaarten bij elkaar horen.

- SORTEREN OP BEGINKLANK 
Sorteer de woordkaarten op dezelfde beginklank. Alle woordkaarten met de beginklank ‘s’ komen dus bij elkaar. Die met beginklank ‘k’ komen bij elkaar enz.

Het Letterwinkeltje in de klas


 Maak met de kinderen een Letterwinkeltje in de klas.

Ideeën om in de Letterwinkel te zetten:
- Puzzels met letters of woordjes
- Woordenboekjes en letterboekjes
- Spelletjes over letters of woordjes
- Letterdobbelsteen
- Letters van papier, hout, plastic enz.
- Zelfgemaakte letters van Dublo, Lego, enz.
- Woordkaarten
- Kleurplaten van letters
- Pennen en kladblokjes om zelf letters te maken
- Letterstempels
Maak er een echt winkeltje van. Bepaal samen met de kinderen prijzen voor de spullen. Zet een kassa neer enz.
Tijdens de werkles mogen de kinderen langskomen bij de Letterwinkel om spullen te kopen. Met die spullen kunnen ze dan gelijk spelen!
Leg verkleedkleren neer zodat ze zich echt kunnen kleden als Opa Brom (geruite blouse, kussen voor de buik, bretels, brilletje).





Kringactiviteit visueel geheugen (Kimspel): Wat ligt er onder het laken? | Thema LENTE

Les in het kort:

De kinderen zien drie voorwerpen of plaatjes. Na een aantal seconden worden de voorwerpen bedekt. Kunnen de kinderen nog benoemen wat ze hebben gezien?

Doelen:
      -   De kinderen kunnen zich concentreren 
          op  verschillende voorwerpen, met als
          doel dat ze ze onthouden.
      -   Het geheugen van de kinderen wordt 
           getraind.
      -   De kinderen kunnen ontbrekende
           voorwerpen benoemen.

Rocket Power in de klas

Kijk eens een aflevering van Rocket Power in de klas. Bij mij in de groep was het gelijk klaar met stomme stoei-spelletjes (schietspelletjes mochten sowieso al niet).

Het was veel stoerder om te gaan skaten, skateborden of surfen (surfen deden de kinderen door middel van de planken in het midden op de zandbakrand te leggen en er dan op de gaan staan, ze gingen er zelfs eerst op liggen om "naar de zee te peddelen").

Nederlandse afleveringen:
# De zandkasteelwedstrijd  # 1 april
# Powergirl surfers           # Hawaii Blues
# Blader Bowl


Hoeveel Olympische medailles heeft Nederland al gewonnen? | Thema SPORT

Hou samen met de kinderen bij hoeveel Olympische medailles Nederland al gewonnen heeft.

Nodig:
- A3 papier (hier wordt het schema op gemaakt)
- Plaatjes van een gouden, zilveren en bronzen medaille.
- Gouden, zilveren en bronzen plakkertjes/stickertjes
- Stift (om de vakken te tekenen)

Werkwijze:
- Elke dag wordt besproken of er nog Olympische medailles door Nederland zijn gewonnen. Neem krantenknipsels mee (of vraag de kinderen dat te doen) of zoek plaatjes op internet.
- Voor elke medaille die gewonnen is plakken we een stickertje of plakkertje (of je kleurt er één).

Activiteiten met woordkaarten | Thema BOERDERIJ

Woordkaarten zijn een handig hulpmiddel tijdens thema's. Met behulp van de woordkaarten wordt onder andere de woordenschat van de kinderen vergroot. Met de woordkaarten kun je verschillende spelletjes spelen:

- SORTEREN
Laat de kinderen de woordkaarten sorteren. Vraag aan de kinderen waarom deze kaarten bij elkaar horen.

- SORTEREN OP BEGINKLANK 
Sorteer de woordkaarten op dezelfde beginklank. Alle woordkaarten met de beginklank ‘s’ komen dus bij elkaar. Die met beginklank ‘k’ komen bij elkaar enz.

Werkbladen | HET LETTERWINKELTJE

Bij het prentenboek 'Het Letterwinkeltje' van Ron Schröder en Marianne Busser heb ik een aantal werkbladen gemaakt.

Het letterboekje om zelf te vullen | HET LETTERWINKELTJE

Het prentenboek 'Het Letterwinkeltje' van Ron Schröder en Marianne Busser is een leuk prentenboek om met letters te werken.

Met dit letterboekje verzamelen de kinderen alle letters die ze hebben geleerd. Ze kunnen een aangeboden letter in het juiste vak schrijven, stempelen of plakken (letters uit tijdschriften zoeken). Ook leuk is om er een foto in te plakken van een letter die gemaakt van bijvoorbeeld klei of Lego.