Kringactiviteit rekenen - Suiker voor het paard (coöperatieve werkvorm) | Thema BOERDERIJ



Les in het kort:
Met deze coöperatieve werkvorm koppelen de kinderen in tweetallen een hoeveelheid aan een getal. Als dit goed gaat worden ook de begrippen op, onder en naast toegevoegd.

Doelen:
      -   De kinderen kunnen een hoeveelheid 
      aan een getal koppelen.
      -   De kinderen kennen de begrippen op, 
      onder en naast
      -   De kinderen kennen de telrij tot en met 
      10
      -   De kinderen leren samen te werken


Werkwijze:
-     Verdeel de kinderen in tweetallen en geef elk tweetal een plaatje van een paard.
-     Dit paard krijgt suikerklontjes van de kinderen. Hoeveel suikerklontjes hangt af van de dobbelsteen. Vertel dat de kinderen om de beurt de suikerklontjes op de olifant mogen leggen. De ander controleert dan of de partner het goed heeft gedaan.
-     Gooi een aantal keer met de dobbelsteen. Als je bijvoorbeeld 5 gooit, moeten er dus vijf suikerklontjes op het paard gelegd worden.
-     Als dit goed gaat kun je de kinderen ook opdrachtjes voor elkaar laten verzinnen: “Leg vier suikerklontjes op het paard”

toevoegen van de begrippen op, onder en naast
-      De opdrachten worden moeilijker. Er worden ruimtelijke begrippen toegevoegd:
              o   Leg twee suikerklontjes naast het paard
              o   Leg één suikerklontje op het paard
              o   Leg drie suikerklontjes naast het paard en twee suikerklontjes naast het paard
              o   Leg vijf suikerklontjes onder het paard
     enz. 

Andere variaties:
-    Hoeveel biggetjes heeft het varken
-    Hoeveel kuikens/eieren heeft de kip
-    Hoeveel vlekken heeft de koe
-    Hoeveel bloemen heeft het boeket


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een vraag, tip, opmerking of iets anders? Laat het me weten!