5 minuten spelletjes | REKENEN

5 minuten over? 
Deze korte activiteitjes of spelletjes passen mooi bij de leerdoelen voor kleuters en kunnen in een paar minuutjes gespeeld worden. 

# Van klein naar groot
Alle kinderen al met jassen aan in de kring en klaar om naar huis te gaan, maar opeens toch nog tijd over? Maak een "speciale" rij. 
Laat één kind in het midden van de rij gaan staan. Nu gaan we op volgorde van klein naar groot staan. De kleinste komt bij de deur. Noem weer een kind. 'Waar ga jij staan? Voor of achter het andere kind? Waarom?'. Laat zo elk kind in de rij gaan staan (je kunt ook de kinderen per twee naar de rij laten gaan).

# Welk getal is het grootst/kleinst?
foto van http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/
Maak een pot met pingpongballetjes. Op elk pingpongballetje staat een getal van 1 t/m 10 (of als de kinderen al meer kunnen t/m 15 of 20). Haal steeds twee balletjes uit de pot en noem de getallen. Welk getal is het grootst? (bij 3 of 6 dus 6). 
Laat een kind zelf twee balletjes pakken. Welke is het grootst/kleinst?


# Cijferherkenning
Leg de cijferkaartjes in het midden van de kring. Waar zie je de 7? En de 4? enz. 

# Volgorde telrij
Bekijk de telrij. Noem met elkaar de telrij op. Nu doen de kinderen hun ogen dicht. Haal één getal weg uit de telrij. De kinderen mogen hun ogen weer openen. Welke mist er?
Gaat dit goed? Haal twee of meer getallen weg.

# Volgorde telrij
Welk getal komt er vóór/na de 5?

# Ik zie kleuren
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is... geel.
Goede oefening om de kleuren te leren.

# Ik zie vormen
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is... vierkant.
Goede oefening om de vormen te leren.

# Cijferreeks noemen
Noem drie cijfers achter elkaar. Bijvoorbeeld 4-6-3. Vraag een kind het na te zeggen. Differentieer met het aantal cijfers.

# Welk cijfer noem ik 2 keer?
Noem een reeks cijfers. Welk cijfer noem ik twee keer?
Bijvoorbeeld: 4-6-8-6-2

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Een vraag, tip, opmerking of iets anders? Laat het me weten!