Er zullen wat dingen van de website af gaan waar ergens op het web nog wel links naar verwijzen. Deze links kan ik niet van het hele web verwijderen, maar de posts wel. Het kan dus dat je een "kapotte" link treft. Excuses hiervoor.

Afleveringen Koekeloere | Thema LENTE

Alle afleveringen van Koekeloere bij het thema LENTE

Klik op de titel van een aflevering voor het filmpje.(je wordt doorgelinkt naar www.uitzendinggemist.nl)
"Moffel en Piertje zijn net als kleuters nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Elke week trekken ze de wijde wereld in om antwoord te vinden op al hun vragen." - ntr: school tv


Kennismakingsideeën voor je stage

Ga je binnenkort stagelopen bij de kleuters en wil je op een leuke manier kennismaken met de groep?
Hier een paar ideetjes:

#  Sprookje
Vertel een sprookje met jezelf in de hoofdrol
'Er was eens een meisje dat op de juffenschool zat, want ze wilde geel graag juf worden. Maar de juffen en meesters op de juffenschool zeiden dat je niet zomaar juf kon worden. Daar moest je weest goed voor oefenen op een echte school met echte kinderen. Het meisje dacht diep na. Op welke school zou zij mogen oefenen? Het moest wel een leuke school zijn. En de kinderen in de klas moesten wel lief zijn.. Het meisje keek in het boek met alle scholen en zag een mooie school met blauwe muren / een mooi speelplein / ... Ja. Die school moest het worden. Maar in welke klas moest ze dan juf worden? Ze koos voor de klas met de aap op het raam / de mooie tekeningen van bomen / ... Want de directeur van de school meester/juf ... Had gezegd dat de kinderen in die groep heel lief waren en dat ze elkaar zo goed konden helpen en ...  En zo kwam het meisje, dat vanaf nu juf .... heette, bij groep 1/2 op de ...school!'
Of verzin zelf een leuk sprookje ;)

Organiseren met een weekplanner

Heb je al helemaal in je hoofd welke kringactiviteiten je deze week wilt doen en welke knutselwerkjes je wilt maken, maar raakt het op je bureau allemaal kwijt?

Koop een mapje met tabbladen (Hema of V&D) en schrijf de volgende onderwerpen op de tabbladen:
- Thema (kringactiviteiten)
- Werkbladen (bijv. voor de inloop)
- Werkje 1 (knutsel)
- Werkje 2 (knutsel)
- Werkje 3 (knutsel)

Ik vond het als stagiaire ook erg makkelijk, omdat het mapje lekker dun is en ik het dus makkelijk mee naar huis kon nemen om aan te vullen of voor te bereiden.

'Kikker in de kou' themabord | Thema WINTER

Wil je ook een Kikker in de kou themabord maken? Lees hieronder hoe je dat kunt doen.

1. Zoek op Google naar (kleur)platen van Kikker.

2. Vergroot ze naar A3 formaat en print ze twee keer uit.

3. Knip van één van de versies alle onderdelen los van elkaar. De ander blijft heel.

4. Gebruik de los geknipte onderdelen als sjabloon om over te trekken op gekleurde vellen (voor
    de kop en pootjes van Varken roze, voor zijn broek blauw enz.).

5. Leg nu alle losse gekleurde stukken als een puzzel op de juiste plek in de hele versie.
    Als alles klopt kun je ze vastlijmen.

6. Teken als laatste nog de randen met zwarte stift (en de ogen e.d.)

Het vogelhuisje heb ik er extra bijgemaakt om het bord nog wat te vullen. Hier hebben we later nog zelfgemaakte vogeltjes bij geplakt. Natuurlijk kun je ook het huis van Kikker of een sneeuwpop of iets dergelijks maken.

Activiteiten bij Koekeloere | thema WINTER

"Moffel en Piertje zijn net als kleuters nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Elke week trekken ze de wijde wereld in om antwoord te vinden op al hun vragen." - ntr: school tv

Zoek je inspiratie voor activiteiten bij een thema? Elke week wordt er een aflevering van Koekeloere uitgezonden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen deze aflevering als uitgangspunt van die week te nemen. Op de website van Koekeloere staat precies welke aflevering wanneer komt.


Afleveringen Koekeloere | thema WINTER

Alle afleveringen van Koekeloere bij het thema WINTER

Klik op de titel van een aflevering voor het filmpje.
(je wordt doorgelinkt naar www.uitzendinggemist.nl)
"Moffel en Piertje zijn
 net als kleuters nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Elke week trekken ze de wijde wereld in om antwoord te vinden op al hun vragen." - ntr: school tv

Ik wil naar de zon
   Moffel heeft genoeg van de sneeuw en wil naar de    zon


Kringactiviteit rekenen: Sneeuwballen verdelen | Thema WINTER


Het sneeuwt in de klas! Op de tafel in het midden van de kring liggen sneeuwballen. Aan welke kant liggen er veel/weinig. Waar liggen er meer/minder?

Doelen bij deze activiteit:
-    De kinderen kunnen sneeuwballen in groepjes van 6 / 8 / 10 verdelen.
-    De kinderen kunnen sneeuwballen delen in twee gelijke groepjes.
-    De kinderen kunnen aangeven waar veel / weinig sneeuwballen liggen.
-    De kinderen kunnen aangeven waar meer / minder sneeuwballen liggen.
-    De kinderen kennen de begrippen veel / weinig en meer / minder.

                         

Thema openen met de themadoos


Het openen van een thema kan goed met een themadoos.

In de doos zitten allerlei voorwerpen die horen bij het nieuwe thema.
Haal één voor één alle voorwerpen uit de doos. Bespreek wat het voor voorwerpen zijn. Weten de kinderen aan de hand van de voorwerpen waar het volgende thema over gaat?

Ontwerpschema leeg

Ga je zelf met een thema werken waar nog geen ontwerpschema van te vinden is? Download onderstaand bestand en gebruik hem om zelf in te vullen.



Ontwerpschema | Thema KERST

Een ontwerpschema is een handig hulpmiddel bij het invullen van een thema.

In dit ontwerpschema maak ik eerst een web met verschillende onderdelen, daarna volgt een uitgebreidere versie met toelichtingen.

Dit ontwerpschema bevat ideeën bij de volgende onderdelen:
- Opening thema
- Algemene kringactiviteiten
- Kringactiviteiten taal
- Kringactiviteiten rekenen
- Constructiemateriaal
- Onderzoek en uitstapjes
- Knutselideeën
- Inrichting van de hoeken

Kringactiviteit rekenen - Hoeveel kinderen zitten er op welke sport? | Thema SPORT

Kringactiviteit waarbij je met de kinderen kijkt hoeveel kinderen er op welke sport zitten. Hierbij komen de begrippen veel, weinig, meeste en minste aan bod.

Doelen bij deze activiteit:
      -      De kinderen maken kennis met een grafiek
      -      De kinderen kunnen tellen en benoemen uit hoeveel     letters hun naam bestaat
     -      De kinderen kennen de begrippen veel en weinig
     -      De kinderen kennen de begrippen meeste en minste


     

Kringactiviteit rekenen - Hoeveel (chocolade)letters heeft je naam? | Thema SINTERKLAAS


Les in het kort:
Activiteit voor in een kleine kring waarbij de kinderen het aantal letters van hun naam tellen. Hierbij komen de begrippen veel, weinig, meeste en minste aan bod.

Doelen:
-      De kinderen maken kennis met een grafiek
-      De kinderen kunnen tellen en benoemen uit hoeveel letters hun 
     naam bestaat
-      De kinderen kennen de begrippen veel en weinig
-      De kinderen kennen de begrippen meeste en minste


Kringactiviteit taal - Waar hoort het bij? | Thema KERST


Kringactiviteit waarbij de kinderen voorwerpen bij de juiste hoepel moeten leggen. Elke hoepel is een categorie (kerstverhaal, kerststal en kerstman).

Doelen bij deze activiteit:
-    Het kind kan een voorwerp bij de goede categorie plaatsen
     -         Het kind kan een keuze verwoorden

     
     

Kalenderkaarten FEESTDAGEN (Dagmar Stam)



Hang bij de weekplanning kaartjes van de feestdagen van die week. Zo weten de kinderen precies op welke dag er een feestdag is.

In dit bestand zijn de volgende feestdagen opgenomen:
Eerste schooldag, Dierendag, Prinsjesdag, Halloween, Sint Maarten, schoen zetten, Sinterklaas, kerst, Oud en Nieuw, carnaval, Drie Koningen, Valentijnsdag, Koningsdag, verjaardag, Hemelvaartsdag, Pasen, Moederdag, Vaderdag, Pinksteren, Goede Vrijdag.

Beginnende geletterdheid - Verhaal 'Kerstmis' (Dick Bruna) naleggen | Thema KERST

  -      Lees het verhaal ‘Kerstmis’ van Dick Bruna gedurende een paar dagen elke dag een keer voor. Laat daarbij ook de prenten zien.
-    Na de tweede of derde keer deel je ook de twaalf prenten van het verhaal uit aan kinderen uit de groep.  Laat de kinderen beschrijven wat ze op de platen zien.
-    Vertel het verhaal nu nog een keer (zonder de prenten te laten zien), de kinderen letten op wanneer ze de tekst horen die bij hun prent hoort.
-    Als het kind de tekst hoort bij de prent die hij of zij vast heeft, legt het kind de prent op tafel. De volgende legt zijn prent daarnaast enz.
-    Lees het verhaal nu nog een keer. Laat nu bij elke bladzijde ook de prent weer zien en controleer samen of het verhaal en de prenten overeenkomen.

Kringactiviteit rekenen - sorteren op grootte en/of kleur | Thema KERST



Drie kringactiviteiten die als drie aparte activiteiten gedaan kunnen worden, of gecombineerd kunnen worden in één activiteit.

Doelen bij deze activiteit:
-  De kinderen maken kennis met de begrippen groot, klein, groter, kleiner
-  De kinderen kunnen kerstballen sorteren op grootte
-  De kinderen kunnen kerstballen sorteren op kleur
-  De kinderen kunnen de kerstballen in groepjes van 3/4/5 leggen.

Beer


Dit is Beer. Beer is vorig jaar op 5 december als cadeautje bij mijn oom Herman terecht gekomen. Daar woont hij nu. Elke dag wordt er een stripje geplaatst van de belevenissen van Beer.

Beer kent onze wereld nog niet en verbaast zich keer op keer over onze gewoontes en tradities, zoals Sinterklaas, het eten van haring en kerst. Maar ook de verschillende seizoenen met hun weer zijn nieuw voor Beer.

Nieuwsgierig geworden?
http://hermansbeer.wordpress.com/


Klassenmanagement



Iedere juf of meester heeft zijn eigen manieren om een fijne, sfeervolle en krachtige leeromgeving te creëren. Soms ben je alleen net opzoek naar die ene oplossing voor iets waar je tegenaan loopt.
Ik heb gemerkt dat er eigenlijk al heel veel oplossingen zijn, alleen dat ik ze gewoon nog niet gevonden heb. Al enige tijd verzamel ik gevonden "oplossingen" op mijn Pinterest pagina (klik op de afbeelding voor de Pinterest pagina). Neem eens een kijkje en repin gerust. Tenslotte heb ik de oplossingen ook niet zelf bedacht!

Seizoen openen met het SEIZOENENspel (Dagmar Stam)


 Bij de start van een nieuw seizoen (meestal in combinatie met de opening van een thema) kun  je steeds hetzelfde spel spelen. Het bij-welk-seizoen-hoort-het-voorwerp-spel.

1.  Stop in een doos allerlei voorwerpen die typisch bij een seizoen horen (denk aan een zonnebril, wanten, paraplu, knuffeldieren, paaseieren, sjaal, badpak, kaplaarzen enz.)

2. Zet de doos in het midden van de kring en pak de kaarten van de seizoenen erbij. Wie kent de seizoenen? Wat zie je op de plaatjes? Kijk eens naar het plaatje van de zomer, zouden de kinderen het warm of koud hebben? Waarom?

3. Haal een voorwerp uit de doos. Bij welk seizoen zou dat horen? Waarom denk je dat? Ga zo alle voorwerpen af. 


4. Vertel dat vandaag de lente/zomer/herfst/winter is begonnen. Welke plaat hoort daar bij? Wat voor kleding hebben we dan nodig? Hang de plaat gedurende het seizoen in de klas.